
Witamina D3, znana również jako cholekalcyferol, jest niezbędna dla zdrowia kości i układu odpornościowego. Jednak nowe badania sugerują, że może ona również odgrywać kluczową rolę w rozwoju psychicznym dzieci. W ostatnich latach naukowcy zaczęli zwracać uwagę na potencjalny wpływ witaminy D3 na rozwój psychiczny dzieci. Badania obserwacyjne sugerują, że niski poziom witaminy D3 u dzieci może być związany z większym ryzykiem wystąpienia zaburzeń ze spektrum autyzmu oraz zaburzeń deficytu uwagi i hiperaktywności.
Badanie, które zostało dwa miesiące temu opublikowane w JAMA Network Open, jest kontynuacją wcześniejszego eksperymentu klinicznego o nazwie Vitamin D Intervention in Infants (VIDI), który odbył się w Helsinkach. W badaniu wzięło udział 346 dzieci, które w pierwszych dwóch latach życia otrzymywały suplementację witaminą D3. Dzieci były podzielone na dwie grupy - 169 dzieci otrzymywało standardową dawkę 400 IU witaminy D3, a 177 dzieci otrzymywało wyższą dawkę 1200 IU.
Główne wyniki badania pokazały, że dzieci, które otrzymywały wyższą dawkę witaminy D3, miały mniejsze prawdopodobieństwo wystąpienia znaczących problemów z internalizacją. W grupie otrzymującej 1200 IU witaminy D3, tylko 5,6% dzieci miało klinicznie istotne problemy z internalizacją, w porównaniu do 11,8% dzieci w grupie otrzymującej 400 IU.
Badanie to potwierdza wcześniej zauważone zależności. Już w 2015 roku inna praca [2] podkreślała, że witamina D jest kluczowym składnikiem, który pomaga w regulacji wzrostu i rozwoju komórek nerwowych. Badania wykazały, że niski poziom witaminy D u dzieci może być związany z większym ryzykiem wystąpienia zaburzeń neurologicznych, takich jak ADHD i autyzm. Ponadto, witamina D może wpływać na rozwój poznawczy i emocjonalny dzieci, wpływając na ich zdolność do uczenia się i przystosowywania się do nowych sytuacji. W badaniu przeprowadzonym na grupie dzieci, naukowcy odkryli, że dzieci, które otrzymywały suplementację witaminą D, miały lepsze wyniki w testach oceniających zdolności poznawcze w porównaniu do dzieci, które nie otrzymywały suplementacji.
Badanie wykazało, że wyższa niż standardowa suplementacja witaminą D3 w pierwszych dwóch latach życia może zmniejszyć ryzyko problemów z internalizacją w późniejszym dzieciństwie. Te wyniki sugerują, że witamina D3 może odgrywać kluczową rolę w rozwoju psychicznym dzieci i że jej suplementacja może być ważnym elementem profilaktyki problemów psychicznych u dzieci i mieć bezpośredni wpływ na rozwój mózgu i zdolności poznawcze dzieci.
Bibliografia:
- Sandboge S, Räikkönen K, Lahti-Pulkkinen M, et al. Effect of Vitamin D3 Supplementation in the First 2 Years of Life on Psychiatric Symptoms at Ages 6 to 8 Years: A Randomized Clinical Trial. JAMA Network Open. 2023;6(5):e2314319. doi:10.1001/jamanetworkopen.2023.14319
- Eyles, D. W., Burne, T. H., & McGrath, J. J. (2015). Vitamin D, effects on brain development, adult brain function and the links between low levels of vitamin D and neuropsychiatric disease. Frontiers in neuroendocrinology, 36, 103-109.